Druk op de beginletter van de titel of zoek op titel, regisseur of jaar van eerste vertoning.
Veit Helmer probeert met ‘Tuvalu’ de traditie van de zwijgende film te doen herleven. De film is opgenomen in een oud badhuis in Sofia. Een labyrint van gangen en gewelven, van buizen en leidingen, gammel en afgetakeld, maar met de schoonheid van vergankelijkheid en nostalgie.
Anton, de zoon van een oude blinde badmeester, probeert voor zijn vader de illusie levend te houden dat het badhuis nog in zijn hoogtijdagen is. Hij draait bandjes met zwembadgeluiden en start iedere dag de oude gammele machines.
Op een dag moet hij ook nog de autoriteiten om de tuin leiden die vanwege vergaande staat van verval het badhuis willen sluiten. Bovendien wil zijn broer op die plek een modern functioneel nieuwbouw zetten. En alsof hem dat niet genoeg zorgen oplevert wil vriendin Eva een onderdeel stelen van de verwarmingsketel voor haar boot om te varen naar het niet bestaande eiland Tuvalu.
Het werk van Veit Helmer doet denken aan de zwijgende films van George Méliès. Anderen vergelijken hem met Tarkovski. Hij zelf ziet raakvlakken met de zwarte humor van Alex van Warmerdam.
Regisseur: Veit Helmer
Duitsland, 1999, 101 minuten
Met: Denis Lavant, Chulpan Hamatova, Philippe Clay, EJ Callahan
RecensiesVolkskrantNRCFilmkrant
10, 11 en 15 maart
A Real Pain16 maart
A Real Pain17, 18 en 22 maart
Flow23 maart
Flow24, 25 en 29 maart
I’m Still Here30 maart
I’m Still Here31 maart, 1 en 5 april
Hard Truths6 april
Hard Truths7, 8 en 12 april
In Liebe, Eure Hilde13 april
In Liebe, Eure Hilde14, 15 en 19 april
Diamant Brut20 april
Diamant Brut21, 22 en 26 april
When the Light Breaks27 april
When the Light BreaksDruk op de beginletter van de titel of zoek op titel, regisseur of jaar van eerste vertoning.