Druk op de beginletter van de titel of zoek op titel, regisseur of jaar van eerste vertoning.
Wat gebeurt er wanneer een advocaat zich afvraagt waar zijn verantwoordelijkheid eigenlijk ligt en besluit dieper te graven dan gewenst? Hoe betrouwbaar zijn de getuigen in een zaak en doet de waarheid er eigenlijk toe?
Kore-eda opent met een climax. In de openingsscène zien we hoe Misumi met de nacht als getuige een fabriekseigenaar van het leven beroofd. Advocaat Shigemori hoeft geen enkele moeite te doen om een bekentenis los te weken, maar de grote waarom-vraag is oneindig veel complexer. Misumi benadert zijn motief met een haast psychopathische onverschilligheid – de waarheid van nu is over tien minuten weer gevlogen. Shigemori ziet het met lijdzame ogen aan.
In die zee van twijfel krijgt ook het Japanse rechtssysteem ervan langs. Vonnissen, worden voltrokken op basis van juridische en economische gunsten. Rechters die nog in waarheid geloven worden zelf gestraft.
Kore-eda laat zien hoe bureaucratische willekeur gebruikt en misbruikt kan worden.
Regisseur: Hirokazu Kore-eda
Scenario: Hirokazu Kore-eda
Japan, 2017, 124 minuten
Met: Masaharu Fukuyama, Kôji Yakusho, Suzu Hirose
22, 23 en 27 april
Banel & Adama28 april
Banel & Adama29 en 30 april, 4 mei
Blackbird Blackbird Blackberry5 mei
Blackbird Blackbird Blackberry6, 7 en 11 mei
Dream Scenario12 mei
Dream Scenario13, 14 en 18 mei
Ama Gloria19 mei
Ama Gloria20, 21 en 25 mei
Les Indésirables26 mei
Les Indésirables27 en 28 mei, 1 juni
Evil does not exist2 juni
Evil does not exist3, 4 en 8 juni
Holly9 juni
Holly10, 11 en 15 juni
La Chimera16 juni
La Chimera17, 18 en 22 juni
Radical23 juni
RadicalDruk op de beginletter van de titel of zoek op titel, regisseur of jaar van eerste vertoning.