Druk op de beginletter van de titel of zoek op titel, regisseur of jaar van eerste vertoning.
In de Russische schoolboeken wordt Genghis Khan standaard als een gruwelijk monster afgeschilderd. In Mongolië wordt hij gezien als vader van de natie. De regisseur wilde in ‘Mongol’, het eerste deel van een trilogie, naast de wrede ook de menselijke kant van Khan tonen. Daarbij gebruikmakend van een aantal historische feiten, zoals de belangrijkste items bij de keuze van een vrouw is het hebben van kleine smalle ogen een plat gezicht en stevige benen.
Bodrov benadrukt Khans eigenzinnigheid en doorzettingsvermogen wat voortkomt uit het gegeven dat Khan een groot deel van zijn jeugd in gevangenschap heeft doorgebracht , als slaaf. Ook zien we zijn betrokkenheid met zijn familie en zijn romance met zijn vrouw Börte.
De vraag – hoe kan deze koppige kleine jongen al die volkeren voor zich winnen? – moet tussen de regels door worden gevonden.
Alles speelt zich af in een overdonderend landschap, door de uitgestrekte steppen wordt de eenzaamheid van het kleine figuurtje voelbaar.
Het nomaden bestaan wordt zichtbaar door de zorgvuldige ontworpen kostuums en de rituelen en gewoonten, prettig aangeraakt waardoor het een juiste alledaagsheid krijgt. Op de gevechten valt weinig af te dingen die zijn realistisch.
Regisseur: Sergei Bodrov
Kazachstan, 2007, 126 minuten
Met: Tadanobu Asano, Channing Tatum, Honglei Sun, Khulan Chuluun
RecensiesVolkskrantNRCFilmkrant
LinksOfficiële website
11 mei
Holy Electricity12, 13 en 17 mei
All We Imagine As Light18 mei
All We Imagine As Light19, 20 en 24 mei
On Falling25 mei
On Falling26, 27 en 31 mei
Sujo1 juni
Sujo2, 3 en 7 juni
The Seed of the Sacred Fig8 juni
The Seed of the Sacred Fig9, 10 en 14 juni
Memoir of a Snail15 juni
Memoir of a Snail16, 17 en 21 juni
Loveable22 juni
LoveableDruk op de beginletter van de titel of zoek op titel, regisseur of jaar van eerste vertoning.