Druk op de beginletter van de titel of zoek op titel, regisseur of jaar van eerste vertoning.
Ergens halverwege de film geeft Yuliet de toeschouwer een vette knipoog en dat is tekenend voor Marcovich’ aanpak. Op het moment dat er een microfoon in beeld komt, herstelt de regisseur deze ‘fout’ niet. In de film wordt aan beide kanten van de camera genoten.
In een van de armste wijken van Havanna nam grootmoeder de opvoeding van de kinderen op zich, maar de 16-jarige Yuliet had zo haar eigen plannen en ging van school om zich te prostitueren voor de likkebaardende Italiaanse toeristen. Brutaal, vrolijk en eigenzinnig begeeft de Cubaanse zich door het geliefde Havanna.
Naast Yuliet wordt ook Fabiola geportretteerd, een Mexicaans fotomodel dat met Yuliet bevriend is geraakt. Ook Fabiola heeft haar vader nooit gekend. De vraag waar de vaders gebleven zijn vormt een belangrijke rode draad in de film.
Marcovich heeft met deze film een naar het uiterlijk documentair portret gemaakt, waarvan de vorm helemaal in overeenstemming is met de lichtvoetigheid van de hoofdrolspeler. Door deze vorm wint de film aan authenticiteit.
Regisseur: Carlos Marcovich
Mexico, 1997, 90 minuten
Met: Yuliet Ortega, Fabiola Quiroz, Oneida Ramirez, Jorge Quiroz
RecensiesVolkskrantNRCTrouwFilmkrant
1 en 2 november
Enzo3 en 4 november
Bob Trevino Likes It8 en 9 november
Bob Trevino Likes It10 en 11 november
It Was Just an Accident15 en 16 november
It Was Just an Accident17 en 18 november
Manas22 en 23 november
Manas24, 25 en 29 november
Brief History of a Family1 en 2 december
Sorda6 en 7 december
Sorda8 en 9 december
Rietland13 en 14 december
Rietland15 en 16 december
The Blue Trail20 en 21 december
The Blue TrailDruk op de beginletter van de titel of zoek op titel, regisseur of jaar van eerste vertoning.