Druk op de beginletter van de titel of zoek op titel, regisseur of jaar van eerste vertoning.
De al twintig jaar samenwerkende broers maakten vooral documentaires. Deze (derde) speelfilm toont dat ook: eveneens hier een sociaal-realistisch onderwerp. En de cameravoering is los en origineel, ze volgt op de voet, dus eigenlijk steeds net iets te laat – waardoor de kijker nooit meer informatie heeft dan de personages zelf, hetgeen de spanning verhoogt. De film speelt in de zeer verpauperde en sociaal gedestingeerde omgeving van Luik.
De vijftienjarige puber Igor ontwikkelt zich, mede onder invloed van zijn vader, tot een echte crimineel. Pas als een illegale Afrikaanse bouwvakker een ongeluk krijgt en door Igor en zijn vader voor dood wordt achtergelaten, begint het schuldgevoel bij Igor te knagen en bekommert hij zich steeds meer om de vrouw van het slachtoffer.
Thema van de film: hoe kan een vader zijn zoon tot een moordenaar maken. Verder is er een duidelijke stijlkeuze in het praktisch ontbreken van muziek: voor de regisseurs zit de muziek in de geluiden van de omgeving en in de stilte van de spanning bij Igor en Assita.
Regisseur: Luc & Jean-Pierre Dardenne
Scenario: Luc & Jean-Pierre Dardenne
België/Frankrijk/Luxemburg, 1996, 93 minuten
Met: Jérémie Renier, Olivier Gourmet, Assita Ouedraogo, Rasmané Ouedraogo
RecensiesVolkskrantNRCFilmkrant
25, 26 en 30 september
Utama1 oktober
Utama2, 3 en 7 oktober
L’Ultima Notte di Amore8 oktober
L’Ultima Notte di Amore9, 10 en 14 oktober
Roter Himmel15 oktober
Roter Himmel16, 17 en 21 oktober
Yuni22 oktober
Yuni23, 24 en 28 oktober
Past Lives29 oktober
Past Lives30 en 31 oktober, 4 november
Tótem5 november
Tótem6, 7 en 11 november
Safe Place12 november
Safe Place13, 14 en 18 november
Un Petit Frère20, 21 en 25 november
A Hundred Flowers26 november
A Hundred FlowersDruk op de beginletter van de titel of zoek op titel, regisseur of jaar van eerste vertoning.