Druk op de beginletter van de titel of zoek op titel, regisseur of jaar van eerste vertoning.
De vierde lange speelfilm van Bernardo Bertolucci zorgde bij verschijning in 1970 voor opschudding: de verfilming van Alberto Moravia’s gelijknamige roman uit 1951 herinnerde Italië aan zijn onbesproken fascistische verleden.
Bertolucci’s klassieker, met Vittorio Storaro achter de camera, is nu weer in volle pracht te zien. Il conformista schetst het proces van aanpassing aan de mores van het fascisme door de volstrekt onopvallende Marcello Clerici (Jean-Louis Trintignant), een jongeman van goede komaf die worstelt met zijn onderdrukte homoseksualiteit. Voor de fascistische partij voert de ex-student liquidaties uit, onder andere op zijn voormalige filosofieprofessor in Parijs, een overtuigde antifascist. Bij de val van Mussolini wist de opportunist alle sporen van zijn collaboratie uit.
De film werd bij uitbreng geprezen om zijn intelligente analyse van het fascisme als een alles doordringende ideologie waarin onderdrukte verlangens en frustraties worden gesublimeerd. Ook voor het spel van Trintignant en medespelers Stefania Sandrelli en Dominique Sanda was veel lof, evenals voor de fotografie van Bertolucci’s vaste cameraman Vittorio Storaro.
Il conformista werd in 2011 digitaal gerestaureerd door Cineteca di Bologna. De heruitbreng (DCP) van Bertolucci’s meesterwerk is onderdeel van de reeks klassiekers die EYE jaarlijks in de landelijke theaters brengt.
Regisseur: Bernardo Bertolucci
Scenario: Bernardo Bertolucci, gebaseerd op de roman van Alberto Moravia
Italië/Frankrijk/Duitsland, 1970, 111 minuten
Met: Jean-Louis Trintignant, Stefania Sandrelli, Dominique Sanda
RecensiesVPRO CinemaFilmkrantCinemagazine
LinksFilmtrailer
Druk op de beginletter van de titel of zoek op titel, regisseur of jaar van eerste vertoning.