Druk op de beginletter van de titel of zoek op titel, regisseur of jaar van eerste vertoning.
Het was vorig jaar zeventig jaar geleden dat met een atoombom op Hiroshima niet alleen een einde kwam aan de Tweede Wereldoorlog, maar ook aan de levens van ruim honderdduizend inwoners van de Japanse stad. Om die reden is een vernieuwde versie van Hiroshima Mon Amour in roulatie gegaan, deze klassieker van Resnais maakt vandaag de dag nog net zoveel indruk met zijn tijdloze thema’s van liefde, rouw en verwerking.
De film begint met twee verstrengelde lichamen. Tussen het vrijen door zien we afgrijselijke beelden van Hiroshima. De vrouw vertelt dromerig aan haar minnaar over haar bezoek aan een museum in Hiroshima, de man zegt dat ze niet kan weten hoe het was in 1945. De beelden van misvormde kinderen en verkoolde lichamen zijn kil, terwijl ze worden afgewisseld met de intieme beelden van de twee lichamen.
Na deze intro maken we pas echt kennis met de hoofdpersonages. Zij is een Franse actrice die in Hiroshima is om een film te maken, hij is Japanner die daar woont. Beiden zijn getrouwd en hebben elkaar een dag eerder leren kennen in een bar. Er ontstaat meteen een connectie op basis van wederzijdse overeenkomsten: hij is zijn familie kwijt geraakt door de atoombom, zij hield van een Duitse soldaat die tijdens de oorlog is omgekomen.
Regisseur: Alain Resnais
Scenario: Marguerite Duras
Frankrijk, 1959, 90 minuten
Met: Emmanuelle Riva, Eiji Okada,Stella Dassas
RecensiesVPRO CinemaFilmkrantCinemagazine
LinksFilmtrailer
1 en 2 november
Enzo3 en 4 november
Bob Trevino Likes It8 en 9 november
Bob Trevino Likes It10 en 11 november
It Was Just an Accident15 en 16 november
It Was Just an Accident17 en 18 november
Manas22 en 23 november
Manas24, 25 en 29 november
Brief History of a Family1 en 2 december
Sorda6 en 7 december
Sorda8 en 9 december
Rietland13 en 14 december
Rietland15 en 16 december
The Blue Trail20 en 21 december
The Blue TrailDruk op de beginletter van de titel of zoek op titel, regisseur of jaar van eerste vertoning.