Druk op de beginletter van de titel of zoek op titel, regisseur of jaar van eerste vertoning.
‘Crash’ opent met een kettingbotsing op een gewone dag in Los Angeles.
Die botsingen zijn nodig zegt regisseur Haggis. We leven volledig langs elkaar heen en alleen als we boven op elkaar knallen voelen we iets, zien we nog iets van de anderen. Hij ziet liever botsingen dan dat iedereen in zijn eigen cocon blijft zitten.
Angst en racisme maakt dat iedereen in z’n eigen cocon blijft en dit verdwijnt niet vanzelf, als we onszelf er niet mee confronteren dan wordt het probleem alleen maar groter.
De personages in ‘Crash’ zijn zwart en wit. Allemaal boef en held, slachtoffer en overtreder.
Omdat iedereen die tegenstelling in zich draagt.
Haggis begint de film met stereotypen. Je denkt snel te weten wie wie is maar plotseling blijken ze een andere kant te hebben.
De grote kwaliteit van ‘Crash’ is de vanzelfsprekendheid waarmee Haggis thema’s als racisme en het groeiende contrast tussen arm en rijk aansnijdt. Door de uiteenlopende levens van verschillende personen met elkaar te verknopen ontstaat er een dramatisch bouwwerk.
Regisseur: Paul Haggis
Scenario: Paul Haggis
Verenigde Staten, 2004, 113 minuten
Met: Brendan Fraser, Don Cheadle, Matt Dillon, Michael Peña, Terrence Dashon Howard
25, 26 en 30 september
Utama1 oktober
Utama2, 3 en 7 oktober
L’Ultima Notte di Amore8 oktober
L’Ultima Notte di Amore9, 10 en 14 oktober
Roter Himmel15 oktober
Roter Himmel16, 17 en 21 oktober
Yuni22 oktober
Yuni23, 24 en 28 oktober
Past Lives29 oktober
Past Lives30 en 31 oktober, 4 november
Tótem5 november
Tótem6, 7 en 11 november
Safe Place12 november
Safe Place13, 14 en 18 november
Un Petit Frère20, 21 en 25 november
A Hundred Flowers26 november
A Hundred FlowersDruk op de beginletter van de titel of zoek op titel, regisseur of jaar van eerste vertoning.