Druk op de beginletter van de titel of zoek op titel, regisseur of jaar van eerste vertoning.
‘Crash’ opent met een kettingbotsing op een gewone dag in Los Angeles.
Die botsingen zijn nodig zegt regisseur Haggis. We leven volledig langs elkaar heen en alleen als we boven op elkaar knallen voelen we iets, zien we nog iets van de anderen. Hij ziet liever botsingen dan dat iedereen in zijn eigen cocon blijft zitten.
Angst en racisme maakt dat iedereen in z’n eigen cocon blijft en dit verdwijnt niet vanzelf, als we onszelf er niet mee confronteren dan wordt het probleem alleen maar groter.
De personages in ‘Crash’ zijn zwart en wit. Allemaal boef en held, slachtoffer en overtreder.
Omdat iedereen die tegenstelling in zich draagt.
Haggis begint de film met stereotypen. Je denkt snel te weten wie wie is maar plotseling blijken ze een andere kant te hebben.
De grote kwaliteit van ‘Crash’ is de vanzelfsprekendheid waarmee Haggis thema’s als racisme en het groeiende contrast tussen arm en rijk aansnijdt. Door de uiteenlopende levens van verschillende personen met elkaar te verknopen ontstaat er een dramatisch bouwwerk.
Regisseur: Paul Haggis
Scenario: Paul Haggis
Verenigde Staten, 2004, 113 minuten
Met: Brendan Fraser, Don Cheadle, Matt Dillon, Michael Peña, Terrence Dashon Howard
5, 6 en 10 mei
Holy Electricity11 mei
Holy Electricity12, 13 en 17 mei
All We Imagine As Light18 mei
All We Imagine As Light19, 20 en 24 mei
On Falling25 mei
On Falling26, 27 en 31 mei
Sujo1 juni
Sujo2, 3 en 7 juni
The Seed of the Sacred Fig8 juni
The Seed of the Sacred Fig9, 10 en 14 juni
Memoir of a Snail15 juni
Memoir of a Snail16, 17 en 21 juni
Loveable22 juni
LoveableDruk op de beginletter van de titel of zoek op titel, regisseur of jaar van eerste vertoning.