Druk op de beginletter van de titel of zoek op titel, regisseur of jaar van eerste vertoning.
Over Emily Dickinson is weinig bekend. Pas na haar dood werd ze omarmd als één van de belangrijkste 19e-eeuwse Amerikaanse dichters. Tijdschriftredacteuren oordeelden neerbuigend over haar werk en na wat gemor publiceerden ze enkele van haar gedichten anoniem.
Regisseur Terence Davies heeft haar innerlijke leven heel mooi weten te vangen door van haar overdenkingen het hart van de film te maken. De film maakt duidelijk dat vrouwen niet geacht werden om zich op een oorspronkelijke manier te uiten. Vrouwen moesten nog toestemming vragen aan hun man om te schrijven. De ongehuwd gebleven Emily had dan ook weinig op met het huwelijk, ook omdat ze haar weinige vrienden verloor zodra ze gingen trouwen. Davies filmt Emily zo bedachtzaam en kalm als de staccato gedichten van Emily zelf: tot de essentie teruggebracht en altijd zorgvuldig gecomponeerd.
Regisseur: Terence Davies
Scenario: Terence Davies
Engeland/België, 2016, 125 minuten
Met: Cynthia Nixon, Jennifer Ehle, Duncan Duff, Keith Carradine
RecensiesVPRO CinemaVolkskrantFilmkrantCinemagazine
LinksFilmtrailer
2, 3 en 7 oktober
L’Ultima Notte di Amore8 oktober
L’Ultima Notte di Amore9, 10 en 14 oktober
Roter Himmel15 oktober
Roter Himmel16, 17 en 21 oktober
Yuni22 oktober
Yuni23, 24 en 28 oktober
Past Lives29 oktober
Past Lives30 en 31 oktober, 4 november
Tótem5 november
Tótem6, 7 en 11 november
Safe Place12 november
Safe Place13, 14 en 18 november
Un Petit Frère20, 21 en 25 november
A Hundred Flowers26 november
A Hundred FlowersDruk op de beginletter van de titel of zoek op titel, regisseur of jaar van eerste vertoning.